Víno provází člověka několik tisíc let
Víno patří k nejstarším nápojům, které kdy člověk vyrobil. Je nepochybné, že od počátku bylo pro konzumenty velkým přínosem – vždyť proč by ho jinak pěstovali i v tak nepříznivých a krutých dobách, jako byl například středověk? Jedním z nejvíce diskutovaných vlivů je právě vliv vína na zdraví – jak že to tedy s ním je?
Francouzský paradox
Všichni slýcháme rady lékařů proti kornatění tepen, takzvané ateroskleróze – nejezte živočišné tuky, hlídejte si cholesterol, kontrolujte svoji váhu, pravidelně sportujte, nekuřte… Až by člověku na světě moc radostí nezbylo. V tomhle přístupu k životu ovšem svítí jedna trhlina – Francie.
Francie patří mezi země s vysokou spotřebou cigaret, tučných jídel a kde fanoušků pravidelného sportu není výrazně více, než v jiných západních zemích. Přesto je výskyt hlavních komplikací aterosklerózy, tedy srdečního infarktu a mozkové mrtvice, až pětkrát nižší ve Francii než třeba u nás. Vědci zkoumali tento zajímavý jev a objevili překvapivé věci.
Červené víno Vás udržuje zdravější
Výsledky výzkumu mluvily jasně – kdo konzumuje pravidelně červené víno, většinou netrpí aterosklerózou. Hledání zodpovědné látky, jakési esence zdraví ve víně, trvalo několik let a nejslibnější se ukázala být látka resveratrol. Je obsažená hlavně v červeném víně, roztahuje cévy… Jenomže se po nějaké době zjistilo, že by člověk musel vypít denně asi 200 litrů červeného, aby se mohl resveratrol projevit – a to opravdu ani Francouzi nezvládnou.
Další zkoumání připravilo další překvapení – bylo jedno, zda člověk konzumuje víno bílé, červené, nebo dokonce zda konzumuje whiskey. Záleželo pouze na množství a pravidelnosti pití.
Alkoholem ku zdraví
Přestože to možná na první pohled nevypadá, pravidelná konzumace alkoholu výrazně prospívá našemu zdraví. Základem úspěchu je ovšem dávka. Muži mají obecně rychlejší metabolismus a alkohol snáší dobře, takže u nich je optimální dávka vzhledem k maximálně prospěšnému vlivu přibližně dva drinky denně. Pro nás ženy je toto množství asi poloviční, tedy jeden drink denně (2 dcl vína, 4 cl tvrdého alkoholu). Ale pozor – při překročení této hranice masivně rostou negativní vlivy. Navíc se nedá počítat s průměrováním – pokud si jednou v týdnu dáte sedm sklenic, rozhodně tím zdraví nezlepšíte.
Jedna sklenka vína denně pro zdraví
Tímto jedním drinkem denně může být v nejlepším případě právě víno. Kromě alkoholu obsahuje spoustu přírodních látek, mezi jinými antioxidantů, které brání stárnutí. Chceme-li být krásné a zdravé po dlouhou dobu, není příjemnější způsob, než pravidelná sklenička.
Pozor na alkoholismus
Asi není třeba zdůrazňovat, že alkoholismus ničí lidské životy po tisících jenom v naší republice. Jako ženy jsme k jeho účinku celkově náchylnější a závislost se mnohdy vyvine nepozorovaně a rychle. Je zásadní mít nad pravidelnou sklenkou kontrolu. Nejhorší je období, kdy jsme neustále ve stresu a izolovány od okolí, jako je tomu typicky během mateřské dovolené.
Červené, nebo bílé?
Co se týče barvy konzumovaného vína, lze velmi obecně říci, že červená vína mají vyšší obsah antioxidantů a mají tudíž lepší vliv proti stárnutí.
To je škoda, že nefunguje průměrování vypitého množství. Jinak by taková lahvinka červeného v pátek s kamarádkou dohnala zbylé dny nudné abstinence.
To máš naprostou pravdu, taky bych to tak brala.
ale tak co se dá dělat, hold si to víno dám každý den